Uniunea Europeană a implementat reglementari stricte de etichetare pentru vinuri, iar respectarea acestor reglementari reprezinta o provocare pentru producatorii de vin.
In ultimii ani, Uniunea Europeană a implementat reglementări stricte de etichetare pentru vinuri, iar respectarea acestor reglementări reprezintă o provocare pentru producătorii de vin. UE a depus eforturi semnificative pentru a spori disponibilitatea si accesibilitatea surselor produselor si a informatiilor despre ingrediente pentru toate produsele alimentare si bauturi. Cu toate acestea, vinurile si vinurile aromatizate au fost exceptate de la cerintele cuprinzatoare de etichetare a ingredientelor, fiind doar obligate sa dezvaluie alergenii si valoarea energetica datorita caracteristicilor unice ale produsului. Intrucat UE impune acum etichetarea ingredientelor pentru vinuri, producatorii de vin se vor confrunta cu noi complexitati, deoarece o abordare universala a etichetarii ingredientelor ar putea sa nu fie potrivita. Acest lucru se datoreaza faptului ca in timpul proceselor de productie, imbuteliere si depozitare, compozitia vinurilor se poate modifica .
Vinurile nu mai beneficiaza de un tratament special
Incepand cu 8 decembrie 2023, marcile de vin din Uniunea Europeana nu vor mai primi un tratament special si vor fi obligate sa respecte reglementarile de etichetare care se aplica tuturor celorlalte alimente si bauturi ambalate.
Aceasta presupune furnizarea de informatii complete despre ingrediente si nutritie pe ambalajul produsului. Acest lucru reprezinta o provocare semnificativa pentru producatorii de vin, nu numai din cauza cantitatii crescute de informatii care trebuie afisate, ci si din cauza faptului ca vinurile, in special vinurile de epoca pastrate pe perioade indelungate, au tendinta de a suferi modificari in compozitie.
In prezent, majoritatea etichetelor de vin sunt imprimate de tipografiile da etichete inainte de imbuteliere. Cu toate acestea, compozitia vinului poate suferi schimbari semnificative nu numai in timpul depozitarii, ci si in timpul proceselor de imbuteliere sau de amestecare. In plus, substante suplimentare, cum ar fi zahar, acidifianti sau stabilizatori pot fi introduse chiar inainte de imbuteliere, pe baza comenzilor specifice sau a caracteristicilor produsului. Acest lucru reprezinta o provocare in reflectarea cu acuratete a compozitiei corecte pe etichetele produselor, avand un impact potential asupra conformitatii cu reglementarile si influentand deciziile de cumparare si increderea consumatorilor.
Este posibil sa aveti coduri QR statice, preimprimate neconforme
Utilizarea codurilor QR statice, pretiparite pe etichete a fost sugerata ca o solutie potentiala in temeiul noului Regulament (UE) 2021/2117, care impune ca vinurile si vinurile aromatizate produse sau vandute in UE sa ofere informatii complete despre ingrediente si informatii nutritionale. Aceste coduri QR ar trebui conectate la marca si incorporate pe eticheta sticlei, permitand accesul la informatii detaliate. Cu toate acestea, exista ingrijorari cu privire la respectarea regulamentului. Variatiile la nivel de lot si potentialele modificari ale compozitiei, chiar si in cadrul aceluiasi rezervor sau butoi, prezinta un risc de neconformitate daca codurile QR nu sunt actualizate cu cea mai recenta compozitie a ingredientelor la momentul etichetarii. In plus, codurile QR actuale directioneaza adesea utilizatorii catre site-uri web de brand care se concentreaza in primul rand pe marketing si vanzari.
QR si alte codurile 2D dinamice sunt solutia la aceasta cerinta pentru informatii complete despre ingrediente si nutritie pe post-productie, deoarece cantitatea de informatii este considerabila si ar putea aglomera si strica modelele de etichete ale marcilor.
Cu toate acestea, conform noului regulament, urmatoarele informatii trebuie sa fie acum prezente pe eticheta sticlei in sine sau disponibile printr-un cod de bare 2D dinamic sau un cod QR:
– Categoria si sursa vinului
– Numele imbuteliatorului, producatorului si vanzatorului sau al importatorului in cazul vinurilor produse in afara UE
– Numarul lotului si cantitatea produsului
– Lista intolerantelor si alergenilor
– Tarie alcoolica (%)
– Continut de zahar (numai pentru vinuri spumante)
– Data de expirare pentru vinurile dezalcoolizate (continut de alcool de 10% sau mai putin)
– Lista completa de ingrediente cu valori nutritionale si energetice la 100 de mililitri
Important este ca informatiile despre ingrediente care trebuie sa fie intr-o limba UE si care sugeram ca ar putea fi accesate printr-un cod 2D, cum ar fi un QR, nu trebuie sa fie afisate alaturi de nicio forma de material de vanzare sau de marketing. Aceasta este o incalcare a regulamentului care impune astfel producatorilor de vin sa infiinteze microsite-uri separate pentru a furniza informatii despre aceste ingrediente. Utilizarea unui link de pe site-ul web al unui vin existent risca sa incalce legea din cauza software-ului de urmarire asociat utilizat pentru a urmari datele clientilor care, conform legislatiei UE, nu ar trebui inregistrate. Orice nerespectare a acestor noi informatii detaliate va atrage amenzi si scoaterea produsului de pe piata. Orice vin deja produs inainte de 8 decembrie a acestui an nu face obiectul noilor cerinte de informatii despre ingrediente, este supus regulilor standard de gestionarea a stocurilor de pe piata.
Utilizati coduri QR imprimate în linie, unice sau specifice loturilor
O posibila abordare pentru a respecta noul regulament este utilizarea codurilor QR imprimate in linie, care sunt unice pentru fiecare sticla sau specifice fiecarui lot, cu compozitii de ingrediente identice. Desi este inca posibila generarea externa a codurilor QR unice de catre furnizorii de etichete, cea mai convenabila metoda pentru asigurarea conformitatii codurilor QR cu informatii exacte este sa le imprimati direct pe linia de productie. Acest lucru permite utilizarea unei singure etichete pentru intregul lot de productie, cu un cod QR distinct adaugat in etapa finala. Eliminati astfel nevoia de a gestiona loturi mai mici de etichete pentru aceeasi serie de productie.
Implementarea unei zone de imprimare a codurilor QR pe eticheta pentru fiecare linie de productie de vin devine necesara atunci cand se utilizeaza coduri QR tiparite in serie la nivel de produs sau de lot. Desi acest spatiu de pe eticheta va ocupa o suprafata mica, trebuie sa mentineti o calitate exceptional de ridicata a imprimarii. In timp ce productia externa de etichete si coduri QR ramane o optiune, exista si o solutie all-in-one disponibila pentru a obtine conformitatea deplina. Aceasta implica utilizarea tehnologiei laser sau de imprimare prin transfer termic (TTO) impreuna cu software capabil sa genereze coduri QR dinamice si camere pentru a verifica lizibilitatea acestora.
Conectarea datelor cu codurile QR in serie
Stabilirea unei conexiuni intre date si codurile QR seriale este cruciala pentru marcile de vin pentru a asigura conformitatea cu reglementarile si pentru a oferi informatii transparente consumatorilor. Imprimarea codurilor QR pe etichete este doar un aspect al solutiei. De asemenea, marcile de vinuri vor trebui sa conecteze aceste coduri QR la continutul din sistemele lor de date, permitand afisarea de informatii exacte despre ingrediente si productie pe lot. Aceasta legatura asigura conformitatea cu reglementarile si sporeste transparenta datelor despre produse pentru consumatori. In plus, marcile de vin pot utiliza coduri QR la nivel de serie sau lot pentru a se conecta la date despre produse care nu sunt legate de ingrediente, permitand o urmarire a lantului de aprovizionare imbunatatita, vizibilitate si implicarea potentiala a consumatorilor in viitor, daca acest lucru este permis de reglementari.
Solutie combinata de imprimare si software
Pentru a realiza acest lucru, este esential sa existe solutii software adecvate, capabile sa proiecteze experienta digitala a consumatorilor pentru etichetele ingredientelor si sa conecteze fara probleme sistemele de date ale intreprinderii la linia de ambalare si codurile QR. Partenerul nostru Markem-Imaje ofera o solutie integrata prin combinarea imprimantelor cu laser si transfer termic (TTO) pe liniile de productie pentru a genera etichete si coduri QR de inalta calitate pentru diferite marci si produse. Suita Packaging Intelligence, alimentata de software-ul CoLOS®, este proiectata special pentru a functiona impreuna cu tehnologia de imprimare. Acest software permite crearea si gestionarea codurilor QR unice sau specifice loturilor, in timp ce solutia Blue Bite SaaS ofera instrumente pentru branduri, pentru a crea si a supraveghea experiente digitale pe dispozitivele mobile. Aceste experiente pot afisa liste digitale de ingrediente si pot implica consumatorii cu continut suplimentar.
Software-ul CoLOS® stabileste o legatura intre linia de productie si sistemul de planificare a resurselor intreprinderii (ERP) al unei marci. Acesta preia automat informatii relevante, inclusiv datele de serializare si cea mai actualizata compozitie a ingredientelor si le face disponibile printr-un cod QR dinamic. Acest lucru asigura ca astfel codul QR contine date precise si accesibile. In timpul procesului de imprimare, software-ul CoLOS® utilizeaza camere puternice pentru verificare, asigurand calitatea si lizibilitatea codului QR.
Viitorul codificarii dinamice
Introducerea acestui nou regulament UE se aliniaza cu tranzitia catre recent lansatul GS1 Digital Link,, care este gata sa devina standardul global pentru codificarea produselor, inlocuind in cele din urma codul de bare 1D traditional. Prin imprimarea codurilor QR pe linia de productie, companiile pot asigura conformitatea cu cerintele Digital Link, beneficiind de asta deopotriva consumatorii, producatorii si comerciantii cu amanuntul.
Consumatorii pot accesa convenabil o serie de informatii, inclusiv date dedicate necomerciale, cum ar fi ingredientele si detaliile de marketing, folosind smartphone-urile lor. In acelasi timp, comerciantii cu amanuntul pot utiliza functionalitati specifice din codul QR in scopuri precum taxarea clientilor si verificarea autenticitatii produsului. Producatorii pot folosi codul QR pentru trasabilitate, masuri de combatere a contrafacerii si procese eficiente de gestionare a retragerii. Aceasta codificarea dinamica da putere diverselor parti interesate din ecosistemul lantului de aprovizionare.
Articol baza pe continutul partenerului nostru Markem-Imaje. Contactati-ne la office@imarke.ro.