Coduri noi pentru retail: pregatirea pentru implementarea codurilor 2D pana in 2027
Marile lanturi de retail din intreaga lume se pregatesc sa modernizeze sistemele de la casele de marcat, ceea ce va aduce schimbari importante pentru producatorii din industria alimentara. Scopul comun al retailerilor si al producatorilor este implementarea codurilor 2D pe ambalaje pana in 2027. Aceasta tranzitie va afecta procesele de ambalare pentru majoritatea producatorilor din food, care vor trebui sa faca ajustari semnificative in modul in care marcheaza produsele.
Ce implica aceasta schimbare pentru producatori?
In prezent, majoritatea producatorilor utilizeaza coduri de bare 1D pre-imprimate direct pe ambalaj. Aceste coduri ofera informatii de baza, dar odata cu introducerea codurilor 2D, producatorii vor trebui sa includa mai multe date pe ambalaje, cum ar fi date de TRASABILITATE (data de expirare, numarul lotului, numarul de schimb, data-ora productiei, coduri unice de identificare), link-uri utile, informatii nutritionale, campanii promotionale etc. Spre deosebire de codurile 1D, codurile 2D contin informatii specifice fiecarui lot de produse, ceea ce inseamna ca trebuie aplicate direct in linia de productie. In aceasta etapa, majoritatea sistemelor de imprimare existente nu sunt capabile sa ofere capabilitatea de a genera si rezolutia necesara pentru a imprima aceste coduri complexe.
Avantajele si cerintele codurilor 2D
Desi nu exista o reglementare legala care sa impuna utilizarea codurilor 2D, producatorii care vor sa fie pregatiti pentru viitor trebuie sa actioneze din timp. Aceasta schimbare nu este doar o cerinta a retailerilor, ci vine si cu beneficii pentru toti participantii din piata. Printre avantajele principale ale codurilor 2D se numara faptul ca acestea pot contine mult mai multe informatii decat codurile 1D, precum data de expirare, numarul lotului si URL-uri pentru detalii suplimentare despre produs.
Noi coduri, noi provocari tehnologice
Implementarea codurilor 2D implica schimbari nu doar in procesul de ambalare, ci si in echipamentele de imprimare. Codurile 2D nu pot fi pre-imprimate pe ambalaj, asa cum este cazul codurilor 1D. Acestea trebuie aplicate la un moment specific in procesul de productie, acolo unde se imprima in prezent data de expirare si numarul lotului. Din cauza complexitatii si a cantitatii de informatii pe care le contin, codurile 2D necesita o rezolutie mult mai mare decat cea oferita de multe dintre imprimantele utilizate in prezent.
Acest lucru inseamna ca producatorii trebuie sa evalueze cu atentie daca echipamentele lor existente pot gestiona aceste noi cerinte de imprimare. Daca nu, va fi necesar sa faca investitii in tehnologie noua pentru a se asigura ca pot indeplini standardele de calitate impuse de retaileri.
Cerintele pentru calitatea imprimarii
Unul dintre cele mai importante aspecte ale codurilor 2D este calitatea imprimarii. In industria de retail, standardele pentru marcarea produselor sunt deja ridicate, dar acestea vor deveni si mai stricte odata cu introducerea codurilor 2D. Codurile trebuie sa fie lizibile nu doar la casele de marcat, ci si de catre consumatori, folosind smartphone-urile lor. De aceea, producatorii trebuie sa verifice constant calitatea imprimarii pentru a se asigura ca aceste coduri sunt perfect lizibile in toate conditiile. Aceasta verificare este realizata cu ajutorul unor camere de inalta rezolutie, integrate in linia de productie.
Solutii integrate pentru eficienta maxima
Pana acum, multe companii au implementat imprimantele si alte echipamente de marcare separat de restul liniei de productie. Insa, odata cu introducerea camerelor de verificare pentru codurile 2D, acest mod de lucru devine ineficient. Coordonarea individuala a fiecarei componente necesita mult timp si poate duce la erori in productie.
Pentru a rezolva aceasta problema, tot mai multe companii aleg sisteme modulare integrate, care includ nu doar imprimarea si verificarea codurilor, ci si etichetarea, cantarirea si chiar detectarea de metale sau alte inspectii. Aceste sisteme sunt adaptate nevoilor specifice ale fiecarui producator si permit controlul tuturor functiilor printr-o singura interfata centralizata. Acest lucru face ca trecerea la un alt produs, configurarea articolelor si modificarile de layout sa fie mult mai simple si mai putin predispuse la erori.
Trecerea la codurile 2D pana in 2027 reprezinta o provocare, dar si o oportunitate pentru producatori de a se alinia cu cerintele moderne ale pietei de retail. Aceasta nu doar ca imbunatateste gestionarea stocurilor si experienta clientilor, dar asigura si o mai mare transparenta a informatiilor despre produse. Producatorii care isi pregatesc acum liniile de productie si adopta noile tehnologii vor fi cei care vor beneficia cel mai mult de aceasta tranzitie.
Pentru consultanta gratuita si mai multe detalii contactati-ne la office@imarke.ro.
Descoperiti mai multe detalii pe website-ul GS1, organizatia neutra, non-profit si internationala care de peste 30 de ani se ocupa cu elaborarea si implementarea standardelor internationale: